Tuesday, June 26, 2012

Dasar Industri Kreatif Negara

Dasar Industri Kreatif negara dilulus



KUALA LUMPUR 12 Nov. - Kabinet hari ini meluluskan Dasar Industri Kreatif Negara (DIKN) dengan peruntukan RM130 juta bagi mempergiatkan lagi industri itu, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Katanya, menerusi peruntukan itu semua yang berkaitan dengan industri kreatif seperti program multimedia serta program anjuran seni budaya dan warisan akan melalui masa depan yang cemerlang malah akan mendapat galakan yang jelas dan konstruktif oleh kerajaan dan pihak swasta.

"Antara perkara utama yang terdapat dalam dasar ini ialah memupuk tenaga yang baru dalam latihan bagi meneruskan perjuangan dan industri kreatif pada masa depan dengan mengutamakan multimedia dan projek-projek digital,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Katanya, kementerian akan berinteraksi dengan industri dari luar negara bagi meningkatkan perkembangan industri negara terhadap perfileman dan animasi berhubung dengan Borneo (Sabah dan Sarawak).

“Ini kerana Borneo adalah satu nama yang menjadi tarikan kepada dunia luar dengan memfokuskan kepada cerita dan penulisan video serta penggambaran tentang Borneo seperti Orang Utan, keindahan alam sekitar serta jalinan cerita yang berplotkan Borneo,” katanya. - Bernama

No comments:

Malas???

Malas???
Jom Kita Lawan Malas Tu...!!!

ALQURAN n Business online

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com