Tuesday, June 26, 2012

Akta yang dimansuhkan

Akta Buang Negeri sudah tidak diguna pakai 34 tahun - PM

05/10/2011 5:35pm

KUALA LUMPUR 5 Okt. - Akta Buang Negeri 1959 (Akta 79) telah tidak diguna pakai sejak 34 tahun lepas, maka sudah sampai masanya untuk kerajaan mengambil langkah memansuhkannya, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, pemansuhan akta itu juga merupakan aspirasi kerajaan ke arah pentadbiran sistem perundangan yang lebih adil dan mendukung prinsip-prinsip di bawah Perlembagaan Persekutuan.


"Merujuk kepada rekod yang ada, akta ini banyak digunakan semasa tahun 60-an dan yang terakhir ialah pada 1977 iaitu dalam kes Menteri Dalam Negeri lawan Chu Choon Yong and Anor.


"Selepas daripada kes itu dan sehingga kini, akta ini tidak pernah digunakan lagi,” katanya di Dewan Rakyat hari ini ketika membentangkan Rang Undang-Undang Buang Negeri (Pemansuhan) 2011 untuk bacaan kali kedua.


Najib berkata, bahawa selepas kes itu, kes-kes penahanan dan pemulangan warga negara asing kini dikendalikan mengikut Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155), memandangkan peruntukan penahanan dan pemulangan warga negara asing yang terkandung dalam Akta Buang Negeri 1959 juga terdapat dalam Akta 155. - Bernama

No comments:

Malas???

Malas???
Jom Kita Lawan Malas Tu...!!!

ALQURAN n Business online

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com