Thursday, September 13, 2012

Rang Undang Undang Ahli (Anggota ) Persendirian


DAP Akan Kemuka Rang Undang-undang Anggota Persendirian Bagi Undang-undang Antilompat Parti



GEORGE TOWN, 1 Sept 2012 (Bernama) -- DAP akan mengemukakan rang undang-undang anggota persendirian dalam usaha menguatkuasakan undang-undang antilompat parti apabila Parlimen bersidang semula pada 25 Sept, kata Pengerusinya Karpal Singh.

Beliau berkata ini perlu kerana Perkara 10 (1)(c) Perlembagaan Persekutuan perlu dipinda terlebih dahulu untuk membolehkan undang-undang antilompat parti dikuatkuasakan.

"Untuk menguatkuasakan undang-undang antilompat parti, perlu dipinda Perkara 10 (1)(c) yang mentetapkan terdapat hak untuk berpersatuan termasuk hak untuk menyertai atau meninggalkan sebuah parti," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Katanya kerajaan negeri Pulau Pinang bercadang untuk menguatkuasakan undang-undang antilompat parti pada November tetapi ia akan melanggar ketetapan Perlembagaan kecuali Perlembagaan Persekutuan dipinda.

Untuk menjadikan undang-undang (antilompat parti) sah mengikut Perlembagaan, beliau berkata Perkara 10 (1)(c) perlu dipinda atau bawanya ke Mahkamah Persekutuan bagi semakan semula keputusannya pada 1992 apabila mahkamah itu memutuskan bahawa penguatkuasaan undang-undang antilompat parti diluluskan Dewan Undangan Negeri Kelantan adalah tidak sah di sisi Perlembagaan.

No comments:

Malas???

Malas???
Jom Kita Lawan Malas Tu...!!!

ALQURAN n Business online

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com