Wednesday, August 1, 2012

Hakim Besar Sabah & Sarawak

Printer-friendly version


YAA Tan Sri Datuk Seri Panglima Richard Malanjum
Hakim Besar Sabah & Sarawak

PSM, SPSK, SSAP, SIMP, SPDK, PGDK

PROFIL
YAA Tan Sri Richard Malanjum dilahirkan pada 13 Oktober 1952 di Tuaran Sabah. Beliau memulakan persekolahannya di Sekolah Rendah Kebangsaan Bukit Buit dan di Sekolah Rendah Sacred Heart Kota Kinabalu dan menghabiskan pendidikan menengah di Sekolah Menengah La Salle, Kota Kinabalu, Sabah.



      YAA Tan Sri kemudian memulakan kerjayanya sebagai kerani di Jabatan Pelajaran, Jabatan Pertanian, Jabatan Televisyen dan Radio dan Pejabat Kebajikan sebagai Pegawai kebakikan Negeri. Pada Julai 1972, beliau telah melanjutkan pelajaran ke d Insititut Teknologi Mara (dikenali sekarang sebagai Universiti Insititut Teknologi Mara) sebagai pelajar luar kampus University of London dalam bidang Undang-Undang serta dianugerahkan Bachelor of Laws (LL.B). YAA Tan Sri Berjaya menghabiskan kursusnya dalam masa 3 tahun dan dianugerahkan Ijazah Kepujian Kelas Kedua pada Ogos 1975 sebagai pelajar terbaik undang-undang Institut. Beliau menerima anuerah tersebut daripada bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad, Menteri Pendidikan pada masa itu.

      Dengan kelulusan dalam bidang-bidang undang-undang, YAA. Tan Sri dilantik sebagai Pegawai Pentadbir di Jabatan Ketua Menteri Sabah tetapi ditugaskan sebagai Timbalan Pendakwa Raya di Jabatan Peguam Negara, Sabah. Beliau juga berkhidmat sebagai pensyarah sambilan dalam bidang undang-undang di Insititut Teknologi Mara (Kampus Sabah). Setelah berkerja buat sementara bagi menampung perbelanjaan untuk melanjutkan pelajaran, pada April 1976 beliau berhijrah ke London dan berjaya menghabiskan pengajian “Bar-at-Law” pada tahun yang sama. Kemudian beliau di panggil ke “The English Bar of the Honourable Society of Gray’s Inn” di London. Pada November 1977, Y.A.A. Tan Sri dilantik sebagai Peguamcara ke Majlis Peguam, Sabah dan ke “The Australian Capitol Territory”(ACT) Bar pada tahun 1991. Sekembalinya dari London, YAA Dato’ kembali berkhidmat di Pejabat Peguam Negara, Sabah sebagai Timbalan Pendakwa Raya dan Peguam Persekutuan. Pada Ogos 1981, YAA Tan Sri, telah menyertai kerjaya guaman persendirian di Kota Kinabalu yang berjaya sehingga beliau dilantik Pesuruhjaya Kehakiman pada Mac 1992.

YAA Tan Sri, adalah anak kelahiran bumiputera Sabah yang pertama dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi, Hakim Mahkamah Rayuan dan Hakim Mahkamah Persekutuan, mahkamah tertinggi di dalam negara. Pada umur 52 tahun, beliau adalah Hakim Mahkamah Persekutuan yang termuda dilantik ke jawatan tersebut. Pada 26 Julai 2006, pada umur 53 tahun, YAA Tan Sri menjadi rakyat Sabah yang pertama diangkat sebagai Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak. Sebelum ini, jawatan tersebut dipenuhi oleh seorang British, atau dari Semenanjung Malaysia atau Hakim Sarawak.

YAA Tan Sri Richard Malanjum mempunyai 3 orang anak, Jessica, Edgar dan Carl.


ALAMAT


Pejabat Utama :
Hakim Besar Sabah & Sarawak
Kamar Hakim Besar Sabah & Sarawak
Jalan Gersik,
93050 Petra Jaya
SARAWAK



Pejabat Putrajaya :
Hakim Besar Sabah & Sarawak
Kamar Hakim Besar Sabah & Sarawak
Istana Kehakiman
Presint 3,
62506 PUTRAJAYA



Pejabat Sabah :
Hakim Besar Sabah & Sarawak
Kamar Hakim Besar Sabah & Sarawak
Mahkamah Tinggi Sabah,
88809 Kota Kinabalu,
SABAH

No comments:

Malas???

Malas???
Jom Kita Lawan Malas Tu...!!!

ALQURAN n Business online

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code
www.SearchTruth.com